26 maja. Dzień Matki
20 maja 2015
Kolory otaczają nas! Część III. Kolory w logo
26 maja 2015
Rate this post

Dlaczego czcionka i typografia są ważne?

Czcionka to jeden z ważniejszych elementów w przekazie reklamowym. Tworząc logo i identyfikację wizualną firmy, wybieramy już czcionkę, która będzie towarzyszyć nam we wszelkich materiałach reklamowych. Przynajmniej dla spójności odbioru i wzmocnieniu profesjonalizmu firmy być tak powinno, a przynajmniej winien zostać zachowany pewien ład i estetyka przy łączeniu z innymi czcionkami.

Czytelność materiałów reklamowych jak np. wizytówka czy folder reklamowy wpływa w dużej mierze na jego odbiór. Dobrze dobraną czcionkę pod względem kroju pisma, wielkości, grubości dobrze się czyta, nie męczymy przy tym nadmiernie wzroku i chcemy się zapoznać z danym tekstem. To samo dotyczy doboru czcionki i typografii stron internetowych dla zachowania optymalnych właściwości optycznych.

typografiaWybierając czcionkę, pamiętajmy, że w tekstach używamy polskich znaków. Brak znaków diakrytycznych naraża nas na dorabianie ich samodzielnie, co widać w wielu przykładach reklam firm. Typowe rozwiązanie to zasada „jak nie masz ogonka – użyj przecinka”. Dołączane elementy są często niedopasowane do wielkości liter, tworzone z wycinków liter, doklejane z innego typu czcionki.

W języku polskim jest dziewięć liter tworzonych za pomocą znaków diakrytycznych: ą, ć, ę, ł, ń, ó, ś, ź, ż. Do sprawdzania czy dany font posiada polskie litery diakrytyczne, używa się często zdania: „Zażółć gęślą jaźń”. Jest to najkrótsze znane zdanie, które zawiera wszystkie polskie litery diakrytyczne.

Jako spektakularny przykład zastosowania polskich znaków diakrytycznych niezgodne z jakąkolwiek normą typograficzną i estetyczną mogą służyć banknoty najnowszej emisji.

Sztuka użytkowa zajmująca się estetyką szaty graficznej publikacji to typografia. Inaczej ujmując to ogół zagadnień dotyczących projektowania drukowanych liter i innych znaków pisarskich oraz wzajemnych relacji pomiędzy tymi znakami i grupami znaków.

W opracowaniu graficznym ważne jest poprawne spacjowanie znaków i kerning (regulowanie odległości miedzy 2parami znaków). Błędy w tym zakresie skutkują na przykład tym, że znaki zbyt mocno nachodzą na siebie lub są nierównomiernie rozłożone w słowie, zdaniach. Można sobie wyobrazić połączenie powyższych błędów i tym samym nieestetyczny, nieczytelny wygląd tekstu. Nawet dla laika konstrukcja taka staje się nieprzystępnym opracowaniem.

Projektując materiały reklamowe, warto wybrać doświadczonego grafika, dla którego typografia jest bardzo ważną sprawą i który dobierze nam czcionkę pasującą do klimatu przekazywanych informacji.

Zapraszamy do kontaktu z naszą drukarnią i naszymi grafikami.

www.letica.pl

 

Komentarze są wyłączone.